De mest framgångsrika bloggarna är de som erbjuder sina läsare någonting unikt. Det kan vara ett unikt perspektiv, unika produkter eller en fantasifull och innovativ stil. Med det sagt finns det också ett antal komponenter som en blogg måste ha för att överhuvudtaget ha en chans att lyckas. Grundläggande information och funktioner som läsare förväntar sig ska finnas på varje blogg. Här följer därför en slags checklista som du kan använda dig av när du börjar konstruera din blogg.
Om bloggen
Varje blogg behöver en presentationssida. Beskriv bloggens syfte och innehåll och om det är en personlig blogg skadar det förstås inte om du också presenterar dig själv. Gör ditt bästa för att formulera en ”om-text” som engagerar och lockar potentiella läsare till att prenumerera på dina inlägg.
Mobilvänlig design
Så mycket som 80 % och ibland mer av trafiken på internet sker över mobiltelefoner. Det säger sig självt att du som bloggar måste anpassa dig till det. Som bloggare är det lätt hänt att missa det, inläggen skrivs ju i regel på en dator. Se till att dina texter är enkla att läsa på små mobilskärmar, anpassa typsnitten för det syftet och se också till att sidan som helhet ser bra ut i mobiltelefoner.
Kommentarsfält
Om du ska ha ett kommentarsfält eller inte beror förstås på vad syftet med din blogg är. Tänk dock på att läsarengagemang är A och O. Möjligheten att kontakta dig eller starta samtal om dina inlägg kan utgöra skillnaden mellan succé och misslyckande. Kommentarsfältet fungerar som en mötesplats för dina mest engagerade läsare, och det är dem dina framgångar utgår från.
Innehållskategorier
Kategorisera dina inlägg. Om du till exempel skriver om privatekonomi kan du ha separata inläggskategorier för sparande, fonder, aktier o.s.v. Det gör det enklare för dig att sortera bland och förhålla dig till dina egna inlägg. Framför allt blir det enklare för dina läsare som då kan välja att följa dina inlägg i separata kategorier. Det blir också lättare att klicka sig vidare till dina tidigare inlägg om samma ämnen.
Knappar för att dela innehåll
Om du vill attrahera många läsare måste du göra det enkelt för dina läsare att dela innehållet du skriver. Utrusta alla dina inlägg med knappar som besökarna kan använda för att dela dina inlägg med sina egna följare. Det finns färdiga verktyg för att göra detta. De flesta bloggplattformarna har verktyg inbyggda.
Sociala medier
Det går visserligen att prenumerera på blogginnehåll via RSS. Det är dock ännu bättre om du ser till att närvara i andra kanaler. Twitter, Facebook, Instagram och så vidare, komplettera ditt blogginnehåll genom att också publicera i kanaler som de nämnda och andra.
Kontaktsida
Du bör ha en sida med detaljer om hur dina läsare kan komma i kontakt med dig. Det kan dels handla om att dina läsare vill nå dig av någon anledning, men också, och kanske än viktigare är att det kan finnas företag och andra intressenter som vill erbjuda dig samarbeten eller andra erbjudanden. Gör det enkelt för dem som vill att nå dig.